Búcsúzóul örökké (2. rész) - 11. fejezet

2014. december 25.
Boldog karácsonyt mindenkinek! :)))


Július első hétvégéjén megtartottuk anyu névnapját, amire már napokkal előtte elkezdtünk készülődni a fiúkkal. Először is megbeszéltük, hogy levesszük az adott hétre a háztartási terheket a válláról (és ennek köszönhetően Attila körbeporszívózta a házat, ami szerintem az egyik létező legjobb hang a világon), másrészt meglepjük egy finom vacsival is. A bátyám inkább a pakolást, portalanítást vállalta, ami elég fura, tekintve, hogy cukrásznak készült az érettségi után. Na, mindegy.
Az uborkasalátát készítettem, miközben Attila befejezte a porszívózást, és fel-alá rohangászott a lakásban, keresve a portörlőt. Hiába mondtam neki, hogy nem jó sorrendben csinálta, ugyanis a takarításban felülről kell haladni lefelé, nem igazán foglalkozott velem. Csak a portörlőszörny érdekelte.
Laci, miközben kötényben sütögette a flekkeneket, úgy vezényelt, mint egy szimfonikus zenekar karmestere. Minden tíz percben az órájára nézett, és bejelentette, hogy „még egy óra, ötven perc van anyu érkezéséig”. Direkt hamarabb hazajött az irodából, csakhogy mindent előkészíthessen, ez rettenetesen aranyos volt tőle. Belsőépítészként sokat dolgozott, keveset volt itthon, és általában akkor is a szobájába zárkózott a terveivel. De a különleges napokra mindig odafigyelt, legyen szó akármelyikünkről, ez már hozzátartozott az életünkhöz. Anyu az IKEÁ-ban dolgozott mint osztályvezető, két műszakban, ezért minden héten más időpontban tartózkodott otthon, de akkor ránk mosolygott a szerencse, mivel délelőttös volt.
Nevelőapám húsforgatás közben újfent megérdeklődte, hogy Olivér érkezése mikorra várható. Mondtam, hogy háromra ígérte, ezért ő újra ránézett a karórájára, és közölte, hogy „még fél óra Olivér érkezéséig”. Ő is fontos szerepet kapott a meglepetésben, merthogy neki kellett elhoznia a virágot. Próbáltam megnyugtatni Lacit, hogy Oli pontos, ne aggódjon, de nem hiszem, hogy elértem vele bármit is. Azért félt ennyire, mert anyu imádta a virágokat, olyan szeretettel és törődéssel gondozta őket, mintha a tizenhetedik és tizennyolcadik gyerekei lennének.
Attila bejelentette, miután nem találta meg a szőrős portörlőt, hogy elmegy a tortáért. Egy haverjával készíttetette, aki végzős ott, ahová ő szeptembertől járni fog, és gyakorlaton egy neves cukrászdában tanult. Nem szóltam bele a torta-kérdésbe, én a virágért feleltem, ezért történhetett meg, hogy egy nagy Gréta felirat lett az egész, öt betű, színtiszta tortából. Nem valami kreatív, de a fiúk emellett döntöttek, nekem meg el kellett fogadnom.
Attiláék ajándéka a torta, Lacié a vacsi, a virág közös, a mienk Olival pedig egy bekeretezett fotómontázs, amit közösen készítettünk. Helyet kaptak rajta anyu és Laci közös, ősrégi fényképeinek másolatai, a mi gyerekkori képeink a bátyámmal, valamint a tavalyi karácsonyi fotó, és egy-egy megörökített pillanat a Niké-Attila, Olivér-Blanka párosról. Szerintem jól nézett ki, Oli sokat segített a pontos összeszerkesztésben – jól jött egy kocka a családban. Habár állítása szerint ő egyáltalán nem volt az, egyszerűen csak felkészült a tanulmányaira, de szerintem meg az volt.
Miután bevágtam a krumplit a sütőbe, gyorsan kiteregettem, hogy még erről is le legyen a gond, aztán mire letusoltam, megjött Olivér, és... és... és eszméletlenül festett. Fekete ing volt rajta, manapság nagyon divatos vékony, fehér nyakkendővel, és szűk, sötét nadrág. A haja most még sötétebbnek és kócosabbnak tűnt, mint máskor, de nem lógott a szemébe, a bőrének fehérsége egyenesen vakított a sok sötét ruhadarabban. Egy gyönyörű, fehér kálacsokrot tett le az asztalra, a megbeszélt kártyával a közepére tűzve, mert ez volt anya kedvenc virága. A sok szál kála között valami zöld is megbújt, számomra felismerhetetlen növény, de olyan harmóniát alkottak együtt, hogy elég volt ránézni, és az embernek örült a lelke. Nem is vettem észre, hogy Olivér a háta mögé rejtett egyetlen szál rózsaszín szálat, amit csak akkor nyújtotta felém, amikor elléptem a zöld-fehér csokorcsodától.
– Ezt csak azért kapod, hogy ne érezd magad elhanyagolva – mondta egészen halkan, mielőtt lágyan megpuszilt volna.
Mosolyognom kellett a hazugságán, mert természetesen tudtam, hogy nem azért, de ő mindig ilyen volt. Végigsimította az ajkát az állam vonalán, így hajolva óvatosan a fülemhez, majd azon a tipikus, mély és rekedt, érzéki hangján ezeket a szavakat suttogta:
– Észbontó illatod van. Mikor is lesz vége ennek a családi banzájnak?
Mielőtt bármi hasonlót válaszolhattam volna a perzselő szavakra, Laci érkezett meg, ezzel félbeszakítva kis játékunkat.
– Olivér! Látom, épségben ideért a csomag, ennek örülök. Ezt legközelebb is rád bízom.
– Bármikor. A nők imádják a virágot. Tudod, hány házassági ajánlatot kaptam csak idefelé? A kedvencem az „anyagi szolgáltatás ellenében...” kezdetű volt.
Lacival hangosan nevettünk, aztán vállon veregette Olivért, hogy biztosítsa humorosságáról, majd eltűnt a nappaliban. A roppant népszerű kedvesem felé fordultam, és az ujjammal fenyegető mozdulatot tettem, miközben azt tátogtam, hogy ezért még számolunk.
– Már alig várom! – Kacéran rám kacsintott, aztán rácsapott a hátsó felemre, és ezt mielőtt bármivel viszonozhattam volna, Attila is megjelent a látókörünkben. Miután kezet fogtak Olivérrel, felém fordult, és kérte, hogy hozzam ide a montázst, mielőtt elfelejteném. Na, persze. Mert én olyan elfelejtős típus voltam.
Niké és Kriszti egyszerre jöttek meg, egy busszal utaztak. Kiderült, hogy nem laktak messze egymástól, de még azt sem tudták a másikról, hogy ugyanabba a suliba járnak. Vagyis csak jártak, mert Niké is elballagott a bátyámékkal együtt.
Anya félórával azután érkezett haza, hogy mindennel elkészültünk. Hullafáradt volt, de amikor meglátta a meglepetéseinket, újra visszatért belé az erő és az életkedv. Leültünk késői ebédelni/korai vacsorázni, miközben régi ünnepekhez köthető sztorikat és bakikat meséltünk, és Oli keze fáradhatatlanul simogatta a combomat az asztal alatt. Nem győztem viszonozni a pajkos pillantásait, bár féltem, hogy a többiek észrevesznek belőle valamit, ezért látványosan visszafogtam magam.
A torta után átnyújtottuk az ajándékainkat, anyu pedig elmorzsolt egy-két könnycseppet. A virágnál majdnem felsikoltott, annyira tetszett neki, egyébként tényleg gyönyörű volt a csokor. A fotómontázsnál pedig láttam, hogy legszívesebben elsírná magát, de mindannyian figyelmeztettük, hogy ne tegye, inkább mosolyogjon. Általában az történt, ha anyu elsírta magát, hogy mindannyian ellenállhatatlan késztetést éreztünk arra, hogy mi is úgy tegyünk. Egy szép, nagy családi sírás, nincs is annál jobb.
Készítettünk néhány fotót (áh, csak úgy százötven darabot), majd pezsgőztünk, aztán Laci moziba vitte anyut, merthogy azóta nem voltak, amióta megjelent az első Harry Potter film, és az nem mostanában volt. Én, hogy őszinte legyek, nem is vártam haza őket holnap reggelig. Krisztivel és Nikével elpakoltunk, még elmosogatni is segítettek, pedig ellenkeztem. Azzal érveltek, hogy ők is utálják, ha rájuk marad minden, miután vendégeket fogadtak. Nos, igen. Jól kell tudni barátokat választani. Haha.
Először Kriszti távozott, mert felhívta az anyukája, hogy valamiben sürgősen segítenie kell a dédiének, ezért sűrű bocsánatkérések közepette hazarohant. Aztán Niké kezdett szedelőzködni, végül Attila is csatlakozott hozzá.
– Hazajött... néhány haver. Beülünk valahova. Nem akartok csatlakozni? – kérdezte.
Olivér mögöttem állt, és a kérdést hallva finoman megszorította a csípőmet. Majdnem elvigyorodtam. Értettem a célzást, így előadtam egy hantát arról, hogy nincs kedvem zajos, füstös, hangos helyre menni egy csomó idegen közé.
– Nem lesz csomó idegen. Hunorék is jönnek. De ha nem, hát nem.
– Bocs, haver – szólalt meg Oli is. – Pedig én szívesen mennék, de ha az asszony nem, hát akkor...
Attila felnevetett, megigazította a haját az előszobai tükörben, gyorsan megcsókolta Nikét, és a következő pillanatban már csak az ajtócsapódás maradt utánuk.
– Te aljas! – fordultam hirtelen Olivér felé. – Még, hogy az asszony! – Hátrálni kezdett, én meg a mellkasát bökdöstem, aztán megragadtam a fehér nyakkendőjét, így rántva közelebb magamhoz.
– Most miért? Hiszen így volt hihető. Még a végén gyanút fogott volna.
– Így inkább rám kented. – Közvetlen közelről néztünk egymás szemébe, így az ajkunk majdnem súrolta a másikét, de akárhányszor próbált elérni, elhúzódtam.
– Igen – sokkal halkabb, szenvedélyesebb lett a hangja. – De ígérem, kárpótollak érte!

Amikor hajnalban felébredtem, pontosan hat óra tizenhárom perckor (láttam az éjjeliszekrényen álló digitális órán), csak arra tudtam gondolni, hogy majd’ megőrülök, úgy fáj a hasam, és azonnal be kell szednem egy fájdalomcsillapítót. Ez volt jellemző rám, általában csak mielőtt megjött a menstruációm, fájt a hasam, aközben ritkán.
Óvatosan kimásztam a békésen alvó Olivér mellől, és csendben, nehogy bárkit is felkeltsek, kislattyogtam a konyhába. Elővettem a hűtőből a megfelelő rózsaszín pirulát, töltöttem magamnak egy pohár vizet, és amíg lenyeltem, a hasamra szorítottam a kezem. Iszonyatosan görcsölt.
Lépteket, halk neszezést hallottam magam mögül, és biztosra vettem, hogy anya kelt ilyen korán. Anélkül, hogy megfordultam volna, kértem bocsánatot, amiért ilyenkor felkeltettem. Majdnem el is meséltem, hogy csak egy kis havi hasfájás űzött ki az ágyból, amikor megköszörülte a torkát mögöttem. De nem édesanyám volt az. Majdnem kiesett a pohár a kezemből, ahogy megugrottam ijedtemben.
– Úristen! – sziszegtem rémülten, dühösen és meglepetten egyszerre, miután megfordultam. – Mi a francot művelsz te itt?
Robi mélyen a csípőjére tolt farmernadrágban állt előttem, póló nélkül, összeszűkült szemmel és nagyon álmos tekintettel.
– Felkeltettél. Halálra idegesít a csoszogás, nem tudok tőle aludni.
– És miért kellett a hátam mögé sunnyogni?
– Én nem sunnyogtam, csak csendben osontam.
– Az más!
Kínos csend következett. Akkor, és csakis akkor fogtam fel, hogy Olivér egyik punk bandát népszerűsítő pólóját viseltem, ami még a fenekemet is éppen, hogy eltakarta. Robin pedig nem volt póló. Kínomban levágtam a poharat a pultra, és lejjebb ráncigáltam magamon a felsőt, ő meg összefonta a mellkasa előtt a kezét. Istenem, add, hogy megnyíljon alattam a föld, mint a Totally Spies!-ban! – pillantottam fel a plafonra.
– Amúgy meg, szia.
Ennél aztán nem is lehetett volna a helyzet zavarba ejtőbb. Félmeztelen, kedélyes beszélgetést fogunk folytatni az új életünkről? És aztán, mint régi, jó barátok, összeborulunk, és elsírjuk a fájdalmainkat? Túl abszurd volt a helyzet az én kora reggeli agyamnak.
– Kérsz egy kávét? – kérdeztem, hogy oldjam a feszültséget. – Szia.
– Inkább egy teát innék. Szétrobban a fejem, rengeteget ittunk tegnap, ezért is vagyok itt, Attila ragaszkodott hozzá. Ha jól emlékszem.
Szerintem látta, hogy mennyire nehéz helyzetben voltam, ezért pozíciót váltott, és leült kint az ebédlőasztalhoz. Valahogy megkönnyebbültem, miután nem éreztem magamon a pillantását. Halkan kiszóltam neki, hogy epres jó lesz-e.
– Tökéletes.
– Kérsz egy fejfájás-csillapítót is?
– Kettőt is.
Miután beízesítettem a két bögre teát, kislisszoltam hozzá az ebédlőbe, ő meg addig tapintatosan nem bámulta meg hiányos öltözékemet. Még a görcsökről is elfeledkeztem a meglepetéstől, volt legalább valami jó is benne. Átnyújtottam neki a gyógyszereket meg a bögréjét. A tekintete egy pillanatig fogva tartotta az enyémet.
Azt mondta, amit oly kevésszer hallottam tőle rövid ismeretségünk alatt. Azt mondta, „köszönöm”.
– Ne köszönd meg, akkor nem hat. – A spanyolzászlós bögrémre meredtem. Még tizenkét évesen kaptam Lacitól, mert tudta, hogy szerelembe estem az országgal. Minden egy világbajnoksággal és a focival kezdődött. Szándékosan nem néztem fel Robira, mert nem akartam és nem is bírtam volna.
– Nem azt.
Ő is bögréjére fonta a kezét, áthatóan nézett a szemembe, persze csak az után, hogy összeszedtem a lelkierőmet, és felemeltem a fejem. Az egész helyzet elcseszett volt, és semmi kedvet nem éreztem ahhoz, hogy meséljek magamról, majd végighallgassam az ő történetét. Most nem. Így nem. Már nem.
– Amúgy?
– Minden oké. Veled?
– Velem is.
Hát ennyi. Ott voltunk egymással szemben, annyi idő után, és ezeken a szavakon kívül nem volt semmi, amit a másiknak mondhattunk volna. Szomorú történet, de mi írtuk. Nem más fogta a tollat, nem más találta ki a csavarokat, a drámákat, a befejezést. Mi voltunk, és ezt csak magunknak köszönhettük. Én viszont már letettem a tollat. Többé nem érdekelt.
– Figyelj, nekem most... Nem akarom, hogy felébredjen, és...
– Ó! – nézett nagyon meglepetten és nagyon furán.
– Akkor majd...
– Persze, szia. Jó volt látni.

Bólintottam, és nem mondtam, hogy téged is, nem mondtam semmit, még a bögrémet sem vettem fel az asztalról, egyszerűen csak hátat fordítottam neki, és reménykedtem abban, hogy nem bámulja a lábamat és a fenekemet, miközben próbáltam méltóságteljesen elsétálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése